Velkommen til et møte med Systemiske Konstellasjoner
En flott mulighet til å oppleve hva konstellasjoner er! Du kan komme og observere om du er nysgjerrig. Kanskje du etterhvert ønsker å fremme ditt eget tema? Det blir litt informasjon og teori innimellom, og noen spennende øvelser om det blir tid : )
Du trenger ikke å utlevere deg, og du kjenner selv på om/når du ønsker å ha egen konstellasjon eller ikke. Dette er en prosess som er din. Vi snakker ikke om pasienter eller behandling innen denne metoden, men vi bearbeider det som måtte komme hos hver enkelt. Vi anser ingen som syke.
Familiekonstellasjoner er utviklet av den kjente psykoterapeuten Bert Hellinger fra Tyskland. Fagfeltet, praksis og teori er videreutviklet av en rekke anerkjente konstellatører, bla. av Prof. Franz Ruppert sin mangeårige praksis og veldokumenterte teorier i en rekke bøker om tidlige taps- og tilknytningstraumers betydning for kropp, sinn og sjel; hvordan vår familiehistorie, gjennom symbiose og autonomi, gjenspeiles i våre liv i dag.
Familiekonstellasjoner er selvutvikling og terapi i et flergenerasjonsperspektiv. En raskt voksende metode spredt over hele verden.
En verdig og unik metode for å se og løse opp i ubevisste bindinger til vårt familiesystem. Følelser og traumer som er uforløst går videre gjennom generasjonene, og plukkes opp av nye mennesker i systemet gjennom blind kjærlighet og lojalitet til de som var før oss og deres skjebner.
Det kan komme fra hendelser i dine foreldre eller besteforeldres generasjon, og noen ganger enda lenge tilbake. Selv om du ikke kjente de menneskene som har vært involvert i hendelsene, kan følelser, fornemmelser og traumer være lagret i ditt ubevisste sinn. Bert Hellinger kaller dette innvikling.
Innvikling kjennetegnes ved at vi ikke klarer å endre det med viljen vår. Vanlig psykoterapi kommer sjelden til bunns i tema som er tatt over fra tidligere generasjoner.
Familiekonstellasjoner kan brukes i grupper eller individuelt, og er svært virkningsfulle. Du føres direkte til røttene og den dypereliggende kjernen for ditt tema eller problem, og finner gode og presise løsninger.
Metoden kan brukes til selvutvikling, helsemessige forhold, sykdom, diagnoser, parforhold og relasjoner til familie, venner, arbeidsforhold. Eksempler på egne traumer eller innvikling i andres skjebne:
Angst, panikkanfall, frykt, depresjon., tvangshandlinger, følelsesløshet, tomhet, irritasjon, sinne, sorg, manglende eller fraværende energi, konsentrasjonsvansker, dødslengsel, hukommelsestap, ubesluttsomhet, hyperaktivitet, uro, ADHD, adopsjon, uforklarlige kroniske plager, smerter, søvnløshet eller seksuelle forstyrrelser.
Konstellasjoner har positiv effekt for de som berøres av temaet selv om de ikke er til stede. En mor kan f.eks. ha konstellasjon på vegne av sitt barn. Dette gjelder også for resten av gruppen som sitter i ringen kun som representant og observatør.
Ved å observere og bli kjent med din egen virkelighet, og slik få forløst ubevisste traumer eller fastlåste følelses- og tankemønstre, vil du kunne erfare og vinne mer kraft og frihet til å gjøre mer bevisste valg, og leve ditt eget liv her og nå med en friskere og mer balansert kropp.
Gjennom anerkjennelse av det som er, kan du i kjærlighet og med respekt for alle i familien finne veien fra blind lojalitet og kjærlighet til seende kjærlighet.
Konstellasjoner kan deles opp i følgende hovedområder:
Familiekonstellasjoner – Traumekonstellasjoner – Eiendomskonstellasjoner -Pengekonstellasjoner- Organisasjonskonstellasjoner – Parrelasjoner – Barn med tilpasningsvansker – Adopsjon – Karriereveileding – Individuell systemisk terapi/coaching
Alle underskriver et skjema for taushetsplikt i forhold til andres prosess.
Tidspunkt og datoer:
Kl 18.00 til 21.00. Oppmøte senest kl 17.45.
8. mars
29. mars
26. april
31. mai
14. juni
Gruppen vil møtes 5 torsdagskvelder ca. en gang i måneden. Om det er behov for flere kvelder vil dette kunne settes opp fortløpende. Det er muligheter for drop-in om det er ledige plasser.
Pris:
Kr. 200,- per kveld
Kr. 230,- for drop-in om ledig plass og evt. nyoppsatte kvelder (kr. 100,- for dere som betaler for alle 5 kvelder).
Kr. 900,- for alle 5 kveldene
Te/kaffe, frukt/kjeks inkludert.
Prisene er studentpriser da jeg er under utdanning.
Parkering:
Parkeringsplassen ved Kroer Samfunnshus/Skole/Barnehage. Det er ca 150 m å gå sørover langs hovedveien til Eng Smieverk. Gratis parkering
Påmelding og betaling:
Påmeldingsfrist senest en uke før oppstart eller den eller de datoer du ønsker å delta. Du kan melde deg på alle 5 kveldene eller kun enkelte kvelder.
Påmelding er en kort e-post og betaling direkte til kontonummer: 0540 6941169
Merk: fullt navn og dato for kveld/alle kvelder/drop-in
For informasjon og spørsmål:
Katrine Legg Hauger
post@tankesmeden.no
Mobil: 930 22 370
Dere kan lese mer om konstellasjoner på bloggen www.tankesmed.blogspot.com og www.hellinger.no.
Hjemmesiden www.KatrineLeggHauger.no er fremdeles under utarbeidelse.
Jeg er healer og konstellatør, utdannet jurist, og følger studier innen orientalsk energetisk massasje ved NeiJing skolen og enhetsterapi ved Senter for Livshjelp.
Jeg har fullført grunnutdanning i Familiekonstellasjoner, og er under utdanning for å bli Sertifisert Konstellatør Familie og Organisasjon ved Hellinger Instituttet i Norge. Jeg er studentmedlem i Norsk Konstellatørforening (NKf).
Velkommen til et møte med Familiekonstellasjoner!
Varm hilsen fra
Katrine Legg Hauger
TANKESMEDEN Healing Klinikk og Konstellasjons Smie i Ås
smir Helse Helhet Harmoni Velvære Selvutvikling og Livsglede!
Lyset brent i begge ender? Mer ild til bålet? Mange jern i ilden?
Det gjelder å smi mens jernet er varmt.. .
Hjertelig velkommen til sjelfulle Eng Smieverk!
Hvordan foregår en konstellasjon? (lang – kortere beskrevet på ny hjemmeside )
Fremmede, det vil si personer som stort sett er ukjente for Konstellatøren og/eller klienten (såkalte representanter), velges tilfeldig ut fra en gruppe for å kunne representere medlemmer av den familien det handler om. Klienten eller Konstellatøren velger for eksempel en kvinne til å representere sin mor, en mann til å representere sin far og en annen fremmed til å representere klienten selv.
Disse personene plasserer han rundt i rommet (en oppstilling eller konstellasjon). I denne prosessen plasserer han representantene i samsvar med det han føler i øyeblikket, ikke etter en plan eller et konsept.
I noen tilfeller lar Konstellatøren representantene finne sin egen posisjon i rommet. Utvelgelsen av representanter blir vanligvis gjort av Konstellatøren (i samarbeid med klienten og basert på samtaler med denne eller på basis av dynamikk som oppstår i løpet av en bestemt konstellasjon).
I tillegg til familier, er det mulig å sette opp enhver slags gruppe i en konstellasjon, det være seg en sosialt system eller et forhold. Det begrenser seg ikke til enkeltmennesker, men kan også være sosiale grupper eller abstrakte elementer (avdelinger i et firma, nasjoner, religioner, regioner, sykdommer, religiøse dogmer, ideer etc.).
I et tidsskrift eller en avis kunne man for eksempel sette opp forleggeren, sjefsredaktøren, en viss del av journalistene, andre ansatte, frilansere etc., og på denne måten finne skjulte årsaker til visse problemer samt løsninger til konfliktene.
Systemiske konstellasjoner blir faktisk i økende grad brukt innen næringslivet, som på denne måten kan avdekke problemer og finne løsninger til disse, som ellers ville kunne sette selskapets eksistens i fare. I prosessen vil alle involverte kunne se og forstå årsakene til problemene. Men den innebygde orden i familier, sammenlignet med andre grupper, er ikke den samme, fordi man ikke kan endre familien, og familien er ikke et middel for å oppnå et mål, slik som man kjenner det fra næringslivet. I den følgende beskrivelse vil vi derfor kun se på familiekonstellasjoner.
Representantene får ingen videre informasjon om de personene de skal representere. Fra klienten har de kun fått en vag ide om sin posisjon i familien (far, mor, onkel, uekte barn etc.) og i noen tilfeller er de klar over viktige fakta (som for eksempel død i familien, mord som er lidd eller utført, adopsjon etc.).
Konstellatører har ulik praksis med hensyn til hvor grundig klienten er utspurt før konstellasjonen. Nå til dags stiller Bert Hellinger knapt noen spørsmål i det hele tatt, slik at representantene ofte ikke vet nøyaktig hvem de representerer. I noen tilfeller vil terapeuten med hensikt la være å formidle informasjon (særlig om klienten bærer på en tung bør eller det er svært sensitiv informasjon med i bildet), for å beskytte klientens personlige integritet – og for å unngå risikoen for at klienten skal legge inn sin egen tolkning.
Slike ”skjulte” konstellasjoner er ofte nyttige når firma er involvert, for å beskytte klientene og unngå manipulasjon.
Normalt vet imidlertid representanten hva eller hvem han representerer; men det er alt han trenger å vite, og det er viktig at Konstellatøren ikke lar det tilflyte representanten noe informasjon om den representertes personlighet. På det viset er representanten ”uskyldsren” og han kan la seg påvirke av de følelser som naturlig oppstår. Det som kreves av representanten er at han ser innover i seg selv, for å erfare hva slags følelser som kommer til overflaten.
Det skal understrekes at det ikke er et rollespill som foregår, representanten skal ikke gjøre noen tolkninger, men bare gi uttrykk for de følelser som kommer opp. Dette kan være kroppslige fornemmelser (varme, kulde, maktesløshet, skjelving, svetting), emosjoner, eller stimuli som fører til bevegelse (mot eller bort fra en person eller et sted, aksept eller avvisning, flukt, angrep, omfavnelse etc.)
Etter dette finnes det to tilgjengelige prosedyrer:
Konstellatøren kan enten be representanten(e) beskrive sine fysiske følelser (varme, kulde, rastløshet, smerte etc.) eller han kan vente og oppmuntre representantene om å bevege seg i samsvar med de impulser de måtte kjenne.
I det sistnevnte tilfellet er det liten eller ingen verbal kommunikasjon og informasjon blir gradvis høstet fra bevegelsene i seg selv. Dersom den første prosedyren blir brukt, kan spørsmålene fra Konstellatøren lede til at en ny konstellasjon gjøres (representantene flyttes for eksempel tettere sammen eller lenger fra hverandre og de blir stadig spurt om dette føles bedre eller ikke, og om hvilke følelser som derved kommer til overflaten). Dette resulterer i et dynamisk bilde av den spesifikke familien og dens medlemmer.
Begge prosedyrene har det til felles at representantene representerer personer som er fullstendig fremmede for dem og som de ikke vet noe om. Likevel gir konstellasjonen et klart bilde av familien og de emosjonelle bånd som finnes i den og den viser en vei til løsning for klienten.
Dette er absolutt ikke det samme som psykodrama eller familieoppstillinger hvor mulige roller eller scenarier spilles.
I konstellasjonen har vi å gjøre med faktiske fornemmelser og følelser som sammen skaper et bilde av en skjult virkelighet.
Med andre ord: Representanten føler det som den komplett fremmede de representerer føler.
Om noen representerer en bestefar i en konstellasjon, så står han der som bestefar og føler som ham. I somme tilfeller inntar han faktisk de samme kroppslige holdninger som bestefaren, eller visse ansiktsuttrykk fra ham og når han snakker bruker han samme fraser og talemåter som bestefaren.
Hittil finnes ingen tilfredsstillende forklaring på dette merkelige fenomenet, men det er uten tvil blitt vist at det fungerer, og det uavhengig av hvem som er Konstellatør eller representant.
Det er ikke bare Konstellatørene som arbeider med denne metoden som kan bevitne dette, eller klientene som i konstellasjonene ser et speilbilde av slektingene sine, med alle tilbøyeligheter, væremåter og følelser. I en vitenskapelig og komplisert serie eksperimenter har Peter Schlötter vært i stand til å bevise empirisk at totalt forkjellige representanter alle rapporterte de samme følelser, når de representerte den samme personen. Schlötter brukte dukker i full størrelse og satte opp samme konstellasjon i forskjellige rom. Han brukte så flere representanter og satte i noen tilfeller flere av disse opp i samme rom, andre ganger samme representant i forskjellige rom. Han brukte 130 representanter og satte opp 2700 konstellasjoner. Resultat:
Det var et tydelig faktum at uttalelsene fra representantene var forbløffende like, uavhengig av kjønn, alder og sosial bakgrunn. I et intervju med Rheinischen Merkur (28. oktober 2004) sa Schlötter: ”Det som forundret og fascinerte meg mest av alt var hvor presist forskjellige typer mennesker var i stand til å beskrive de samme følelsene. Dette har en betydning vi ellers bare finner i naturvitenskapen. Jeg satte opp en 66-årig pensjonist eller en 16-årig ungdom i en konstellasjon for et middels stort firma, og til tross for at ingen av dem hadde den minste kunnskap om firmaet, hadde de samme reaksjoner og følelser.
Det var det samme med de 130 andre representantene.
Det faktum at representanter i en konstellasjon er i stand til å ha følelser og fornemme hendelser som de ikke har kunnskap om, er i sannhet forbløffende, særlig fordi den vanlige oppfatning er at kunnskap bare kan formidles ved direkte informasjon. Det er ingen ”informasjon” som finner sted i en konstellasjon, likevel er representanten i stand til å vise hendelser i en familie, eller hvilke følelser som motiverer en fremmed persons sjel, med en stor grad av nøyaktighet.
Selvsagt må vi stille oss selv spørsmålet om hva det er som egentlig blir representert. Er det den fysiske konstellasjonen representantene blir satt i som medfører disse fornemmelsene og følelsene? Reagerer de kun på et rent fysisk, romlig fenomen og er reaksjonene angående en bestemt familie bare tilfeldig? Er det indre bildet av familien som klienten ser, og som han også har vist ved måten han har stilt opp representantene på, et sant bilde? Er den som representerer en bestefar som for ham er helt ukjent, virkelig i stand til å oppleve denne bestefarens fornemmelser? Kan han avspeile bestefarens emosjonelle tilstand? Er bevegelsene og uttalelsene til representanten virkelig tilknyttet hendelser som faktisk har funnet sted?
Det vil være en forenkling om man forklarer representantens opplevelser som en reaksjon på den fysiske konstellasjonen (nærhet eller posisjon i forhold til andre personer); dette har vært hevdet av den mangeårige konstellasjonskritiker Fritz B. Simon i forbindelse med Schlötters eksperimenter. At dette ikke kan være slik, viser for det første det faktum at representasjonen også virker selv om det er bare én person involvert. Jeg vil dessuten komme med et eksempel i neste avsnitt, som klart viser at symptomene representanten får, ikke har noe med det romlige aspekt å gjøre. For det tredje har det vist seg at om man setter opp helt identiske konstellasjoner, men for forskjellige familier, så induseres helt forskjellige resultater.
Til eksempelet: En kvinne fortalte meg i all fortrolighet at da hun var sju år hadde moren hennes tatt livet av seg ved hengning. Hun hadde selv funnet sin mor hengende. Jeg ba om at hun skulle velge ut en representant fra gruppen som skulle representere henne. Verken representanten eller resten av gruppen visste noe om denne historien, og da hun hadde valgt sin plass i rommet, ba jeg henne vente for å la hennes indre bevegelser overta. Etter noen minutter fikk hun pusteproblemer, og hun holdt hodet i en merkelig vinkel. Hun fikk krampetrekninger i armene, laget lyder som om hun ble kvalt og så falt hun om. Det var tydelig at dette var et bilde av en person som døde ved hengning, og mer enn det: det var en demonstrasjon av selve hengningsprosedyren.
Det representanten følte, og bevegelsene hun gjorde, representerte en historie som faktisk hadde hendt og som hun ikke visste noe om.
Dette eksempelet presenterer oss samtidig for et problem: Representanten representerte klienten, men det var moren som hadde hengt seg. Dette betyr at det som kommer til overflaten gjennom en spesiell person ikke nødvendigvis er en hendelse denne personen selv har opplevd. Dette kan bety at der er forskyvninger i systemet. I ovennevnte tilfelle ble dette tydelig da jeg satte opp en representant for moren. Uten at jeg sa et ord viste denne representanten de samme symptomer som klientens representant hadde gjort. Men nå stablet hun seg på beina og anklaget moren.
Hva hadde hendt? Det sju år gamle barnet kjente en sterk identifikasjon med moren hun hadde funnet hengende. Nå som hun var i stand til å observere moren på lengre avstand, ble det mulig for henne å komme fri fra projeksjonen. Konstellasjonen hadde avdekket både den fysiske hendelse (hengningen) og den dypere implikasjon for barnet (identifikasjonen). Samtidig hadde den presentert løsningen: Å se på virkeligheten og ta den inn over seg, å akseptere døden og morens selvmord.
Hvor kommer denne kunnskapen fra? Hva er denne kunnskapen?
Hittil har det for det meste vært spekulasjoner, men for de fleste Konstellatører, inkludert Hellinger, er det faktum at metoden fungerer, nok. Personlig ser jeg på den informasjonen som kommer opp i lyset gjennom representanten som kunnskap basert på deltagelse. Det virker som om vi deltar i en form for kollektiv bevissthet som ligger utenfor vårt personlige erfaringsområde og innlært kunnskap. Dette kan tyde på at noe eksisterer mellom oss, en kraft som binder oss sammen. Kunnskapen som kommer til uttrykk gjennom representanten er ikke i ham, men rundt ham, eller mellom han og den personen han representerer.
Gjennom konstellasjonen blir vi konfrontert med det faktum at kunnskap ikke er noe som bare eksisterer i våre hoder. Den er også mellom oss og omgir oss hele tiden. Det er ikke noe vi eier, men snarere noe vi kan delta i og som vi i varierende grad kan få kontakt med. Vi kan forestille oss denne kunnskapen som omgir oss som levende vibrasjoner, lignende de bølgene vi mottar visuelt på TV eller som lyd på radio.
I vitenskapen blir disse oscillasjonene også kalt felt, et godt metafor for å forestille oss de kunnskapsfelt som omgir oss.
Liksom det finnes et felt-begrep i naturvitenskapen, finnes det også et felt av kunnskap som omgir oss alle, og dette feltet synes å inneholde et uendelig minne om alt som har vært. Konstellasjonsprosessen viser at denne kunnskapen kan tappes, men tegn tyder på at overføring av denne kunnskapen er klarere om den blir tatt alvorlig og blir behandlet med respekt, og dersom en er i stand til å skyve til side egne ideer og ønskemål.
Ser vi det på denne måten er kunnskap et aspekt ved vår eksistens, som forskjellige former for bølger er det. Denne kunnskapen er ikke følbar, men kan kun konstateres eller gjenkjennes ved den effekt den har. Med et slikt utgangspunkt vil de tusener av observerte og dokumenterte tilfeller av overførsel av kunnskap gjennom konstellasjoner, så vel som andre uforklarlige fenomen, miste mye av sin mystikk.
Om man har stått noen ganger som representant i en konstellasjon, blir det en vanesak at innen kort tid vil man føle slik som personen man representerer og gli inn i hennes eller hans rolle. Det som forblir et mysterium er kunnskapen i seg selv, men overføringen kan forståes, om enn ikke fullt ut.
Denne overføringen skjer når den enkelte innstiller seg på å motta kunnskapen, og slik belyses problemets årsak og løsning. Dette blir enda mer effektivt om representanten ikke tillater seg å bli påvirket av det han tror han vet. En forutsetning for kunnskap er bokstavelig en slags ubevissthet – et paradoks man finner i asiatisk filosofi så vel som i oldtidens greske filosofi og kristendommens mystikk.
Dette er en illustrasjon, ikke en forklaring. Det gjør konstellasjonen forståelig, uten dermed å forsøke å komme med en vitenskapelig, kausal forklaring, selv om det her skal nevnes at moderne vitenskap lenge har akseptert kausale prinsipper. På konstellasjonenes område liker man å sitere den engelske biologen og filosofen Rupert Sheldrake og hans teori om ”morforesonans” og ”morfogenetiske felt”, i et forsøk på å frambringe en forklaring.
Denne teorien går kort fortalt ut på at naturlige former blir skapte i naturen som en følge av minne og repetisjon. Naturen oppfatter hva som er gunstig, og gjentar det. I gitte situasjoner blir naturens minne aktivisert og på denne måten blir erfaringene brukt til å danne et mønster, som så blir til en fast form. Sheldrake bruker dette for å forklare evnen flyttfugler har til å fly fra ett kontinent til et annet, eller i et annet eksempel: Kunnskapen som er lagret i opprinnelig identiske celler i et embryo, og som gjør de i stand til å utvikle seg til forskjellige kroppsdeler, som en tå eller finger.
Dette er selvsagt en svært kort beskrivelse av en meget kompleks teori, som har til hensikt å gi en vitenskapelig forklaring på biologiske og fysiske former. For den prosessen som kommer til syne i familiekonstellasjoner (ikke bare for selve metoden, men også for overføring av kunnskap innen systemene), tilbyr denne teorien en hel del beviser og plausible forklaringer. Hvorvidt denne teorien kan bli ansett for å være en akseptert vitenskapelig forklaring, noe mange mener, er noe leseren selv må ta stilling til.
I konstellasjonsmetoden spiller selvsagt ”løsningssetningene” en viktig rolle. De er i sin natur korte, nesten formel-lignenede (ofte arkaiske)setninger, som går like inn i sakens kjerne, det være seg et problem (kanskje undertrykt) eller selve løsningen. ”Jeg er din sønn”, ”Du er min tante”, ”Jeg ofret deg”, ”Jeg er fylt av sorg”, ”Du er stor og jeg er så liten”, ”Jeg overlater skylden til deg”, ”Jeg går”, ”Jeg blir” ”Jeg velsigner deg når du lever ditt liv”, ”Du vil alltid ha en plass i mitt hjerte”, ”Denne byrden er for stor for deg”, ”Du var nummer en, men her er kvinnen jeg elsker nå og er gift med”, ”Det du fikk hos meg kan du beholde, det ble gitt i kjærlighet”, ”Når jeg ser på barna, angrer jeg ingenting”etc. er eksempler. I organisasjonskonstellasjoner er setningene annerledes, og også de innebygde ordenene.
Setningene blir gitt til klienten eller representanten av Konstellatøren, og fungerer som hypotetiske løsningsforslag i et eksperiment. Ut fra effekten setningen har på den som mottar den, kan terapeuten bedømme om den er korrekt; representantene kan også bedømme dette med stor grad av sikkerhet, det samme kan til en viss grad deltakerne i gruppen. Om setningen ikke er korrekt, kan
Konstellatøren forsøke en annen setning eller finne ut hva som mangler, eventuelt vurdere om han skal forsøke en ny innfallsvinkel. Setningene skal ikke inneholde noen forklaringer eller forsøk på rettferdiggjøring.
Dyktige Konstellatør har en intuitiv forståelse for hvilken setning som er den rette i en gitt situasjon. Svaret finnes allerede i rommet – fremdeles uuttalt og gjemt. Gode Konstellatører bruker derfor ikke slike setninger som en ren rutine, men føler og finner de ettersom situasjonen krever det.
Familiekonstellasjoner er en kraftfull form for selvutvikling og terapi i gruppe, for par, barn, eller en-til-en. Vi jobber med karrierevalg, sykdom, sorg eller veivalg i livet, ut fra et systemisk perspektiv.
En metode for styrke og balanse i ditt liv
Familiekonstellasjoner er sannsynligvis den raskest voksende terapi- og egenutviklingsmetoden i verden i dag. Metoden er utviklet av Bert Hellinger, og har et dypt og bredt faglig grunnlag. Metoden som terapiform er ca 30 år gammel. I Norge var og er grunnlegger av Hellinger Instituttet, Marta Thorsheim, en av pionerene innen dette arbeidet.
Når prinsippene ikke følges oppstår en ubalanse i familiesystemet
Dette kan gi seg utslag i ulike traumer, blokkeringer og symptomer hos enkelte familiemedlemmer. Dette kan vise seg hos enkelte familiemedlemmer som symptomer som depresjon, spiseforstyrrelser, søvnproblemer, manglende energi og andre fysiske og psykiske problemer.
Man kan ha gjentagende ulykkelige parforhold, eller komme inn i uønskede mønstre som gjentar seg, og gjør det vanskelig å finne sin plass i livet, familien eller i yrkeslivet.
This is what you experience and observe through constellations ~ with love, dignity and respect, you will find and understand your true origins and yourself ~ making it easier living the life you are meant to live…
Konstellasjoner kan synliggjøre belastninger som kanskje har tynget en familie i generasjoner, og motvirke at disse videreføres i etterkommende generasjoner.
Konstellasjoner synliggjør den skjulte dynamikken bak symptomet, og bidrar til å gjenskape balanse i familiesystemet og gi deg styrke. Vi tar opp de temaene som klienten og deltagerne i gruppen presenterer. Det kan være forhold som gjelder familien man er født inn i, adopsjonsfamilie, eller den familien man har valgt seg som voksen.
Metoden gjør det mulig å arbeide med disse forholdene uten at resten av familien, barn eller partner er tilstede. Likevel har metoden umiddelbar effekt for de som ikke er til stede
Familiekonstellasjoner kan:
skape balanse i relasjoner innen familien (mellom partnere, foreldre og barn, søsken)
avdekke skjult dynamikk i konflikter
hjelpe oss til klarhet og til å ta beslutninger og utvikle oss til vårt fulle potensial
komplementært styrke tilfriskning av sykdom og diagnoser, og bidra til mulighet for reduksjon av medisiner
belyse og løse opp i bestemte mønstre eller dype traumer i familien som har en tendens til å gjenta seg selv over generasjoner
hjelpe oss til å forstå mer av oss selv og gjøre bevisste valg pga de skjulte innsikter som kommer frem kun ved hjelp av denne metoden
gi et annet syn på ulike utfordringer hvis du allerede har prøvd forskjellige behandlingsmetoder
Som deltager, enten enkeltvis, som par, eller i en gruppe, kan du få satt opp en konstellasjon innen et tema som er viktig for deg.
Du trenger ingen forkunnskaper for å ha glede og nytte av konstellasjoner
Du kan også delta som representant eller som observatør. Mange deltar som representant eller observatør noen ganger før de føler det er på tide å sette opp et tema for en selv og ber om egen konstellasjon.
Mer om Familiekonstellasjoner
Familiekonstellasjoner er en systemisk flergenerasjons terapiform. Den skiller seg fra andre metoder som bruker oppsettinger med familiemedlemmer på flere områder. For å synliggjøre skillet brukes benevnelsen konstellasjon.
Bert Hellinger kaller ofte sin tilnærming fenomenologisk filosofisk, fremfor psykoterapeutisk. Bert Hellinger er grunnleggeren av systemiske konstellasjoner, som innbefatter både Familiekonstellasjoner og Organisasjonskonstellasjoner.
Hellinger er opprinnelig katolsk prest, og deretter utdannet innen en rekke terapiformer, som psykoanalyse, gestaltterapi, primalterapi, transaktionsanalyse, familieterapi, hypnoterapi og neurolingvistisk programmering (NLP).
I arbeid som terapeut opplevde han, som så mange andre terapeuter har opplevd, at til tross for langvarig terapi, var det ofte “noe” som ikke ville slippe taket i klienten
Gjennom grundige studier oppdaget han at ved å ta med stedfortredere, eller representanter, for familiemedlemmer i en systemisk oppsetting, fikk han tilgang til grunnleggende prinsipper som styrer alle familiesystem (Orders of love), og som var svært nyttig for klienten.
For å komme i kontakt med disse grunnleggende strukturene må vi dypt inn i sjelen, bortenfor våre tanker, oppfatninger, innvendinger og redsler
I arbeidet med konstellasjoner ser og observerer man gjennom det som skjer med representantene på gulvet hele mennesket, med dets reaksjoner, følelser og tanker, og hvordan dette endres i løpet av en konstellasjon. En konstellasjon kan også foregå og ha en sterk effekt uten bruk av ord.
En konstellatør bearbeider symptomer, blokkeringer, traumer, innviklinger eller innsikter, som har ført til de symptomer klienten ønsker å arbeide med.
En konstellatør behandler ikke mennesker slik ordinært helsevesen gjør, og er en verdig metode der klient, konstellatør, representanter, og de som holder ringen i en evt. gruppesetting, er likeverdige.
I fellesskap beveger vi oss frem og tilbake mellom klienten og hans konstellasjon, mellom paradokser, bevegelser og arkaiske setninger som snakker til et dypt nivå i menneskene, setninger om styrke og svakhet, mann og kvinne, barn og foreldre. Døden og livet. Setninger som kommer frem i klientens konstellasjon for å styrke klienten. Setninger som ofte berører dype strukturer i menneskene, som kan virke både provoserende og helende.
Disse setningene tilbys som en invitasjon til ettertanke og berøring, og ikke som noen absolutte sannheter
Familiekonstellasjoner er en dyptgående traumerettet og flergenerasjonsterapeutisk eller systemisk metode, som er komplementær og ikke alternativ. Du trenger ikke ta med hele din familie, da vi jobber individuelt med deg og dine utfordringer.
Familiekonstellasjoner avdekker skjult lojalitet, ekskluderte, ukjente, eller glemte medlemmer eller personer, som har hatt eksistensiell betydning for noen i ditt familiesystem. Den avdekker hvordan vi i hemmelighet og ubevisst, og fylt av dyp kjærlighet, tar på oss sorger, skyldfølelse eller smerte fra våre forfedre, i håp om å frigjøre dem fra lidelse og ulykkelighet, eller for å bli sett og elsket av far eller mor.
Uten at vi forstår at vi håper forgjeves. Vi mislykkes i dette fordi vi stopper vi livets flyt ved å ta på oss mors skam eller fars sorger . Vi hindrer oss selv ubevisst i å leve et lykkelig og rikt liv, og svekker de som vi er glade i eller så gjerne vil støtte. Når vi får innsikt i hva som kan ligge skjult i systemet får vi mot til å overlate andres utfordringer til dem selv, og til å kunne bære våre egne utfordringer. Slik settes vi i stand til å gjøre bevisste valg og leve våre egne liv som kraftfulle mennesker.
For noen kan det komme overraskende på at for eksempel ulykkelighet, symptomer og sykdom kan ha sammenheng med vår bestemors barn som døde under fødselen, eller at vanskeligheter med en aktuell partner kan være relatert til en abort for 15 år siden, eller til og med en tidligere partner av vår mor osv.
Det har vist seg igjen og igjen at vi kan løse opp i slike innviklinger med familiekonstellasjoner. Det skjer en utvikling av innviklingen. Den samme kjærlighet som skaper innviklingene, løser opp og heler når det blir bevisstgjort
Gjennom å sette opp en familiekonstellasjon kan vi finne en løsning som gjør at hvert familiemedlem får sin rettmessige plass i familiesystemet. Alles individuelle skjebne blir akseptert og respektert med kjærlighet, uansett hva det er, så alle, både de som lever og de som er gått bort, føler seg sett, æret, og oppnår den verdighet og plass de skal ha i familien.
Dette frigjør flyten av kjærlighet, styrker familien, og setter hvert enkelt familiemedlem i stand til å leve det livet de er ment til å leve.
Sykdom, problemer i forholdet, barneoppdragelse, menneskeverd, personlig eller profesjonell misnøye, blir sett i et helt nytt lys. De helbredende krefter begynner å arbeide for styrke og balanse i familien
Familiekonstellasjoner i gruppe
En konstellasjon foregår ved at klienten velger ut representanter fra en gruppe bestående av alt fra 4 personer til 20 personer, som er tilstede for å representere seg selv og/eller aktuelle familiemedlemmer, intensjon eller symptomer. Klienten stiller selv opp representantene på gulvet i forhold til hverandre ut i fra sitt indre bilde.
Klienten seg kun ned på sin stol og observerer det som skjer
Representantene vil etterhvert begynne å merke at noe skjer, noe beveger en. Representantene har som regel ingen kjennskap til de som de representerer. Representantene kan også settes opp blindt dersom klienten ønsker dette.
Konstellatøren kan enten be representanten(e) beskrive sine fysiske følelser (varme, kulde, rastløshet, smerte etc.), eller han kan vente og oppmuntre representantene om å bevege seg i samsvar med de impulser de måtte kjenne.
Dette styres av en kraft som vi hittil ikke har funnet noen tilfredsstillende forklaring på, men det er uten tvil blitt vist at det fungerer, og det uavhengig av hvem som er konstellatør eller representant.
Ut i fra det som skjer med representantene synliggjøres den skjulte dynamikken i familiens indre struktur
Representantenes bevegelser og løsningssetninger som blir gitt til representantene av konstellatøren viser vei, steg for steg, til balanse i familiesystemet og en løsning for klienten.
Individuelle familiekonstellasjoner
Dette foregår stort sett på samme måte som i grupper, men det er kun klienten og konstellatøren som er til stede.
Klienten får en mer aktiv rolle, og klienten og relevante familiemedlemmer representeres ved småfolk (trefigurer)
Klienten stiller opp småfolkene i forhold til hverandre ut i fra det indre bilde den har av sine familiemedlemmer.
Konstellatørens oppgave er å føle og utrykke følelsene som gjenspeiler familiens dynamikk
Småfolkets bevegelser som styres av denne kraften som vi ikke kan forklare og løsningssetningene, viser også her vei til balanse i familiesystemet og en skarp og effektiv løsning for klienten.
Konstellasjoner i gruppe
Når det arrangeres familiekonstellasjoner i gruppe, enten det er et helgeseminar, en ukedag eller en kveld, er alle velkomne, enten du vil være observatør, representant, eller ønsker egen konstellasjon.
Konstellasjoner har en umiddelbar terapeutisk effekt, også for de som står som representanter og de som holder ringen som observatører.
Foredrag (fra Hellinger Instituttets hjemmeside):
The Trauma of Loss – Causes, psychodynamics and traumatherapy by Prof. Dr. Franz Ruppert
Splits in the Soul & Inner Healing – The concept of split personality and its consequences for psychotherapy by Prof. Dr. Franz Ruppert
Illusions and Delusions of Love – Moving beyond the destructive effects of trauma by Prof. Dr. Franz Ruppert
Link til emnet i bloggen: http://www.blogger.com/post-edit.g?blogID=3998238606283356541&postID=7459989094757672337
Legg igjen en kommentar